den jydske haandvaerkerskole

GF2-elever styrker samarbejdet på teambuilding

To hold GF2-elever fra elektrikeruddannelsen drog i dag til Aarhus på teambuilding i LOCKED Escape Rooms. Her blev eleverne sat sammen i hold for at løse opgaver på tid. Og netop det her med at kunne løse opgaver sammen er, ifølge underviser Casper Bang, noget som eleverne i høj grad vil møde både på skolen og ude på arbejdspladsen.

”Som håndværker er det obligatorisk at kunne arbejde sammen. Det kommer du ikke udenom, og det gælder både på tværs af holdene og ude i virksomhederne. Ved at sende eleverne til teambuilding, får de styrket deres samarbejdsevner samtidig med, at de lærer hinanden at kende på tværs af klasserne.”

Udover at blive endnu bedre til at samarbejde, er teambuilding også med til at øge trivslen blandt eleverne.

”Det er jo ikke længe siden, at de startede deres forløb. Nogle er måske stadig lidt nervøse for at arbejde sammen med andre. Ved at tage på teambuilding styrker vi ikke kun samarbejdet men også trivslen. Når eleverne får lært hinanden at kende, bliver det nemlig nemmere at arbejde sammen om projekter, og det er i sidste ende med til at øge trivslen,” fortæller Casper.

Camilla Vitting på 26 år er en af eleverne, der i dag er med til teambuilding. Hun er enig i, at det er med til at styrke sammenholdet, hvilket hun sagtens kan se fordelene i.

”Teambuilding gør enormt meget for vores sammenhold. Jeg er kommet i en gruppe med nogle fra den anden klasse. Fordi jeg nu har lært dem at kende, så ved jeg, at jeg fremover godt tør spørge dem, hvis jeg for eksempel har problemer med en opgave,” siger hun.

Samtidig er Camilla glad for de redskaber, som de lærer på teambuilding.

”Vi lærer at samarbejde og kommunikere. At alle skal ses og høres. Hvis man ikke gør det, gennemfører man ikke, og det er vigtig læring og noget, som man kan tage med videre på arbejdspladsen,” fortæller hun.

Teambuilding er en del af PSB-projektet (Projekt Fastholdelse gennem Social Bæredygtig på EUD og EUX), hvor målet blandt andet er at skabe større trivsel og fastholdelse af grundforløbselever. Hvis du vil læse mere om det, kan du finde flere artikler om det på vores hjemmeside her.