elektrikeruddannelse

2.5 Industrielle El-processer

Vil du gerne have kendskab til de mest gængse processer i fødevare- og proces- og energi­sektoren? Modulet 2.5 tager udgangspunkt i industrien med styrings- og reguleringsteknik, proceskendskab og kemi som de mest markante fag.

På modulet kommer du til at arbejde indgående med de ovennævnte processer samt arbejde praktisk på anlæg svarende til de, der anvendes i ovennævnte industrier.

En elektrikerlærling fortæller om automation i industrien

Modul 2.5 - en DJH-lærling fortæller

Modul 2.5 - en DJH-underviser fortæller


Forudsætninger inden modul 2.5

  • Modul 1.2: Automatiske anlæg på maskiner

DJH ønsker, at du øver dig på dette inden skoleforløbet

Se de praktiske færdigheder og download afkrydsningsskema her.


Det skal du lære på skoleforløbet

  1. Eleven har kendskab til sikkerheden i en Industriel produktionsproces.
  2. Eleven kan foretage korrekt valg af El-komponenter og udstyr, i forhold til de hygiejniske og kemiske processer, samt tilhørende korrekt værkstøjsvalg og håndtering af disse.
  3. Eleven kan foretage korrekt vurdering af elinstallations metoder på automatiske anlæg, i forhold til en given produktionsform/ -proces og branche.
  4. Eleven har viden om risiko og sikkerhedsprocesser anvendt ved servicering og programmering af automatisk rengøring i procesanlæg
  5. Eleven har en kemisk forståelse for anlæggets processer og kan anvende flow og procesdiagrammer ved servicering af automatiske anlæg.
  6. Eleven kan energioptimere et procesanlæg ud fra viden om energiforbrug, tryktab, pumpeflow, varmetab og mekanisk arbejde.
  7. Eleven kan anvende producentanvisninger for elektrisk materiel til drift og vedligehold for et procesanlæg.
  8. Eleven har viden om opsamling, håndtering og analyse af procesdata, anvendt ved udfærdigelse af drift og vedligeholdelsesplaner.
  9. Eleven kan udføre registreringer af vedligeholdelsesomkostninger og udføre beregninger for levetid for optimal udnyttelse af anlægget i forhold til fejltyper og nedbrud.
  10. Eleven har en grundlæggende viden om produktionsoptimering i forhold til at kunne forenkle og effektivisere programmering og styring af den automatiserede proces.
  11. Eleven kan selvstændigt anvende IT-projektværktøjer til at optimere kvaliteten af det leverede arbejde.
  12. Eleven kan redegøre for og anvende relevante love, regler og standarder i forhold til valgmodulet, samt anvende IT til relevant informationssøgning.
  13. Eleven kan anvende relevant fagterminologi på engelsk med samarbejdspartnere og brugere.
  14. Eleven kan anvende innovative processer i forhold til valgmodulet.

Se den lokale undervisningsplan for modul 2.5 her.


Dette skal du arbejde med i virksomheden før og efter modulet:

  • Eleven har erfaring med optimering, sikkerhed og produktionsprocesser anvendt ved styring, regulering og programmering af automatiske anlæg.
  • Eleven kan udføre kvalitetskontrol efter planer, skemaer og anden relevant dokumentation i forhold til modulet.
  • Eleven kan udføre fejlfinding og relevante målinger i forhold til modulet.

DJH ønsker desuden at:

  • Lærlingen kan vejlede brugeren om anlæggets brug og vedligehold