Besøg os på FacebookAdgang for alleKontakt osSitemapIn English
Forside /  Om DjH /    Aktuelt /    Pressemeddelelser

Unge fra Norden i innovativt samarbejde på DjH

International Nordic Entrepeneurship er et projekt under Erasmus+, der er et EU uddannelsesprogram. Den jydske Haandværkerskole (DjH) er vært for forårets camp med gæster fra Norden.

Fire 24-timers camps afvikles under International Nordic Entrepeneuship projektet – et i hvert af de deltagende lande: Finland, Norge, Island og Danmark. En lokal virksomhed er involveret i projektet med en opgave, som deltagerne skal arbejde med.  I april 2015 er DjH rammen om mødet mellem unge fra Norden, der i innovativt samarbejde skal løse en opgave stillet af virksomheden Expedit fra Hadsten.

Arnhild Opdahl fra Nord-Trondelag fylkeskommune i Norge er projektleder på International Nordic Entrepeneurship.
”Projektet udvikler elevernes kendskab til og forståelse af de nordiske kulturer. De unge opdeles i teams på tværs af lande, og arbejder sammen om at løse opgaven. Ved at være en del af fællesskabet omkring opgaveløsningen oplever de at mestre en opgave, og det styrker deres selvværd,” fortæller hun.

I campens program indlagt et besøg hos Expedit og teambuildingsaktivitet på Friluftscenter Sprækkebjerg, hvor samarbejdskompetencerne bliver afprøves på en forhindringsbane.

Fremtidens supermarked

Opgaven som teamene skal løse stilles af salgschef Toni Olesen fra Expedit og har titlen ”The Supermarket of the future”.
”Kunderne har ændrede behov, som vi skal imødekomme ved at gøre tingene anderledes end i dag. Vi vil gerne have et bud på, hvordan vi i fremtiden håndterer betalingssituationen, og på hvordan kasseområdet designes til at imødekomme kunderne behov afhængigt af tid på dagen”, siger han.

Der er 24 timer til at løse opgaven. Den skal præsenteres for et dommerpanel, der består af: Erhvervschef Dan Skovgaard, Favrskov Erhvervsråd, Salgschef Toni Olesen, Expedit og direktør Henrik Øelund, DjH. Kreative løsninger præsenteres på det store lærred: En speciel app, chips under huden, et kort der samler alle kort i ét og øjenskanning. Betalingsmetoderne er suppleret med gode ideer til, hvordan man gennem dagen eller året lettest muligt skifter varesortimentet omkring kassen. Dommerpanelets valg af mest innovative og kreative løsning falder på betalingsappen. Den er bredt tænkt som betalingsmåde i mange forskellige butikker og indeholder tilmed muligheden for at sammenligne indkøbsseddel og opskrifter med tilbud i supermarkedet.
”Det er en multiapp, der både er praksisnær og umiddelbar let at realisere”, begrunder Henrik Øelund valget med, og understreger samtidig, at valget var svært, for der kom mange fine løsninger på bordet.

Læse hele artiklen om campen (pdf)

Se nyhed og billedshow

I projektet International Nordic Entrepenreurship deltager skolerne:

• The Raisio Regional Education and Training Consortium, Finland
  • Fjölbrautaskólinn i Breidholti, Island
  • Leksvik vgs, Norge
  • Den jydske Haandværkerskole, Danmark

Tilbagemeldinger fra deltagerlandene:

• ”Danskerne er stolte af deres præstationer på den gode måde. På vores egen skole kan vi godt gennemføre et lignende projekt. I vores lærerarbejde skal vi have fokus på faglig stolthed, ordentlige arbejdsforhold, høflighed, væremåde og holdninger til erhvervet.” Citat Norge
  • ”Den absolutte bedste læring på campen var den danske måde at forbinde undervisningen med erfaring fra erhvervslivet i det virkelige liv. Den model vil vi evaluere omhyggeligt blandt de finske deltagere og omformulere til finske forhold. Et andet vigtigt forhold var mere bevægelse for elever igennem dagen og efter skoletid.” Citat Finland