Besøg os på FacebookAdgang for alleKontakt osSitemapIn English
Forside /  Om DjH /    Aktuelt /    Pressemeddelelser

Undervisningsministeren er begejstret for DjH's 24-timersskole

Undervisningsminister Christine Antorini besøgte den 16. marts Den jydske Haandværkerskole (DjH) i Hadsten. Hun ville blandt andet gerne vide noget om 24-timersskolen, der er et tilbud om brug af skolens lokaler døgnet rundt.

”Den jydske Haandværkerskole er en skole, hvor man ikke er i tvivl om, at den udstråler den faglige ambition,” lyder det begejstret og engageret fra undervisningsministeren efter en rundvisning på skolen.
”Jeg er dybt imponeret. Når jeg spørger eleverne, uanset, hvor langt de er i deres uddannelse, så har de deres faglige stolthed, og de er her for at give den en ekstra skalle,” siger hun.

Især 24-timersskolen pirrer ministerens nysgerrighed og Christine Antorini spørger flere gange eleverne: ”Hvad er det, der gør den så speciel?” Og svarene er ret præcise. Det er det sociale, snakken om fag efter skoletid og især muligheden for at gå i værkstederne døgnet rundt der vejer tungt på vægtskålen. Det er styrket af Learning Center, der med tutorer og lektievejleder giver mulighed for råd og vejledning og så endelige alle sportsaktiviteterne.
”I 24-timersskolen er det igen det faglige, der tæller højt. Det giver en utrolig merværdi. Eleverne kan faktisk arbejde med deres fag i længere tid, fordi de har adgang til værkstedsfaciliteter hele tiden. De vil det rigtigt gerne for at nå så langt som muligt, og det er jo fantastisk,” siger Christine Antorini. Samtidig roser hun det stærke sociale sammenhold, det giver.
”De forskellige typer af aktiviteter, er det, der kitter det hele sammen og giver noget ekstra til eleven. Det er jo tydeligt at se på tallene fra DjH, at frafaldet er utroligt lille, så miljøet spiller en vigtig rolle”.

Oplagte elever
Eleverne møder oplagte ministeren, og en enkelt råber hende an. Han har flere ting, han gerne vil vise frem. Både sit værelse og det han arbejder med i værkstedet.
”Hans værelse er jo også merværdi, han får her på stedet, i og med DjH har en kostafdeling”, sige Christina Antorini og går ind i en dialog med eleven om hans arbejdsopgave. 

I skolens elevcafe er en lille gruppe eud-elever klar til at svare på spørgsmål.
”Hvad synes i om EUX-uddannelsen?” Spørger ministeren, og får det svar, at havde muligheden været der, var flere af eleverne gået den vej. Samtidig bliver hun opmærksom på, at mange af skolens elever er på DjH, fordi det er deres mesters ønske. Han gik måske selv på DjH i sin læretid. Andre er skiftet til DjH på anbefaling fra kammerater, eller fordi de har hørt, at vil man have den bedste uddannelse, er det stedet at få den.
”Det at virksomhederne ved, at hvis deres lærlinge går på DjH får de bare nogle top dygtige lærlinge, giver skolen nogle stærke ambassadører,” er Christine Antorinis sidste bemærkning, før hun drager videre til dagens næste opgave.